Böndagen för fred, mänskliga rättigheter och internationellt ansvar 2020

Helgdagar / Nationella helgdagar

Nationella böndagar

Böndagen firas två gånger i året. Böndagen för kristen enhet firas 18.1. Böndagen för fred, mänskliga rättigheter och internationellt ansvar firas 24.10. Böndagarna ska inte skymma de underliggande söndagarna. Böndagarnas texter kan användas som predikotexter.

I Finland har man sedan 1676 regelbundet firat böndagar. Tidigare var böndagarna fyra till antalet och bestämdes av statsmakten. Sedan början av 2004 har kyrkorna själva kunnat utse och besluta om de nationella böndagarna. År 2008 övergick man från fyra böndagar till två. Ekumeniska rådet i Finland svarar för beredningen av och materialet för böndagarna.

Böndagsplakatet är en 400 år lång tradition och därmed ett av statsmaktens äldsta tjänsteåligganden. Republikens president beslutar i början av sin tjänsteperiod om han eller hon ska fortsätta med denna praxis eller inte.

Det är önskvärt att man i församlingarna läser böndagsplakatet den första böndagen 18.1 eller söndagen innan.

1 Mos 18: 1–8

Herren visade sig för Abraham i Mamres lund. Abraham satt i tältöppningen under den hetaste tiden på dagen. Han såg upp och fick se tre män stå där framför honom. Då reste han sig från sin plats i tältöppningen och skyndade emot dem och kastade sig till marken. ”Herre”, sade han, ”visa mig den hedern att du inte går förbi din tjänare. Låt mig hämta lite vatten så att ni får tvätta av era fötter. Sedan kan ni lägga er och vila under ett träd, så tar jag fram lite mat som ni kan styrka er med innan ni fortsätter – nu när ni ändå har kommit vägen förbi.” De svarade: ”Ja, gör det!” Abraham skyndade sig in i tältet till Sara och sade: ”Fort, tag tre mått av det bästa mjölet och baka bröd.” Sedan sprang Abraham bort till boskapen, tog en fin spädkalv och gav den till en tjänare, som skyndade sig att anrätta den. Han tog tjockmjölk och sötmjölk och kalven som han låtit anrätta och satte fram åt dem. Själv stod han bredvid dem under trädet medan de åt.

Heb 13: 1–3

Håll broderskärleken levande. Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Tänk på dem som sitter i fängelse, som om ni var fångar med dem. Tänk på dem som blir misshandlade, som om det gällde er egen kropp.

Matteus 14: 13–21

När Jesus hörde detta drog han sig undan och for över sjön till en öde trakt för att vara ensam. Men folket i städerna fick reda på det och följde efter honom till fots. När han steg i land fick han se en stor skara människor, och han fylldes av medlidande med dem och botade dem som var sjuka. På kvällen kom lärjungarna till honom och sade: ”Trakten är öde och det har redan blivit sent. Låt folket gå härifrån, så att de kan köpa sig mat borta i byarna.” Jesus svarade: ”De behöver inte gå härifrån. Ge dem något att äta, ni själva.” De sade: ”Här har vi inte mer än fem bröd och två fiskar.” – ”Lämna dem till mig”, svarade han. Han sade åt folket att slå sig ner i gräset, och han tog de fem bröden och de två fiskarna, såg upp mot himlen och läste tackbönen. Sedan bröt han bröden och gav dem till lärjungarna, och lärjungarna gav dem till folket. Alla åt och blev mätta, och man samlade ihop de överblivna bitarna, tolv fulla korgar. De som hade ätit var omkring fem tusen män, förutom kvinnor och barn.

Böndagsplakat 2020