Virsikirja

 

463 Kanssa luomakuntansa

Ilmastonmuutos etenee. Eliölajeja katoaa maapallolta. Tuholaisena touhuaa ihminen elämäntyylillään, nautinnonhalullaan.

1984, siis virsikirjatyön loppuvaiheessa Anna-Maija Raittila kirjoitti luontovirren keskiaikaisen joululaulun In natali Domini sävelmään; laulu on virtenä 19. Siitä tunnettiin keskiajalla kaksi samoin alkavaa, mutta sisällöltään erilaista versiota. 1300-luvun vanhassa versiossa sanotaan, että eläimetkin, animalia,  tunsivat, kuka oli syntynyt tallin seimeen. Teema esiintyy monissa keskiajan joululauluissa ja -maalauksissa. Se perustuu Jesajan kirjan ensimmäisen luvun sanaan, että härkä tuntee omistajansa ja aasi isäntänsä seimen, mutta Israelin kansa ei tunne omaa Jumalaansa. Matti Myllykosken mukaan jo varhaiset kirkkoisät tulkitsivat Jesajaa antisemiittisesti, juutalaisvastaisesti: juutalaiset ovat tyhmempiä kuin aasi ja härkä eivätkä koskaan tule hyväksymään Kristusta. Laulut ja maalaukset kantavat kristikunnan juutalaisvastaisuuden hirvittävää historiaa.

Anna-Maija Raittila avaa aasin ja härän julmat kahleet (1-2- säk.) ja tulkitsee  yksinkertaiset juhdat luomakunnan edustajiksi: nekin kunnioittavat nöyrinä seimeen syntynyttä Luojaansa. "Ihmissuku yksinään / pystyy ylpeydessään / Luojan liiton särkemään" - tyhmempänä kuin aasi ja härkä.

Pekka Kivekäs


Sävelmästä lisää virren 19 esittelyssä.

Evl.fi -palvelun ylläpidosta vastaa Suomen evankelis-luterilainen kirkko
© Kirkon keskusrahasto  |  Evästeet